تکرار طبیعت - نمایش گروهی در پروژه‌های هنری رونوا

28 فروردین 1403

«تکرار طبیعت»
پروژه‌های هنری رونوا (برلین)
۷ اردیبهشت - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳

پروژه‌های هنری رونوا (برلین) با همکاری گالری اُ (تهران)، نمایش مشترک «تکرار طبیعت» را برگزار می‌کند. این نمایش به انتخاب ارکیده درودی، آثار بر روی کاغذ را با تاکید بر دیدگاه‌های منحصر به فرد شش هنرمند توانای ایرانی در برخورد با طبیعت به نمایش می‌گذارد.
بازنمایی «طبیعت» در هنر معاصر فراتر از درک زیبایی‌شناختی صرف است. آثار این مجموعه در کنار هم به استعاره‌هایی بصری تبدیل می‌شوند که با برانگیختن حس کنجکاوی، بینندگان را به پرسه‌زنی در خاطرات و احساسات و خوانش دیدگاه‌های مختلف در ارتباط‌ با طبیعت دعوت می‌نمایند. این آثار با در کنارهم قرار دادن تجربیات شخصی و بازنمایی طبیعت، شبکه‌ای منسجم از بازتاب‌های درونی را به همراه بستری برای گفتگو ایجاد می‌نمایند.

هنرمندان:
آرمین ابراهیمی (م. ۱۳۶۳ تهران)
سرمیناز بارسقیان (م. ۱۳۶۶ تهران)
رها خسروشاهی (م. ۱۳۷۶ تهران)
آیلار دستگیری (م. ۱۳۶۷ تهران)
راضیه صدیقیان (م. ۱۳۶۵ تهران)
مریم مهری (م. ۱۳۵۸ تهران)

گفتگوی "آتوریتی مگزین" با ارکیده درودی: موسسین زن موفق

12 آبان 1402

"آتوریتی مگزین" در گفتگوی خود با ارکیده درودی به عنوان یکی از زنان موسس موفق - که موضوع این شماره‌ی این مجله‌ی آنلاین است - به معرفی گالری اُ پرداخته است.

درودی در این گفتگو، با موضوع زنان موسس موفق، به چالش‌ها و مفاید خود‌اشتغالی زنان می‌پردازد. او با به اشتراک گذاشتن تجربه‌های شخصی خود، به عنوان یکی از گالری‌داران و موسسین زن در ایران، به سختی‌ها، امکانات و باورهای غلط اجتماعی بازدارنده در این مسیر اشاره می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

گفتگوی‌ مجله‌ی "فَب استایل" با ارکیده درودی: مسائل گالری‌های ایران در طی سال گذشته

12 آبان 1402

ارکیده درودی در گفتگو با "فَب استایل" درباره‌ی مسائل گالری‌های ایران در طی سال گذشته می‌گوید. او با اشاره به هر دو دیدگاه در رابطه با بازگشایی گالری‌ها طی اعتراضات سال گذشته، با بیانی باز به مسائل و دلایل بازگشایی گالری اُ در این زمان می‌پردازد. درودی همچنین در رابطه با نقش گالری‌ها در جامعه‌ی هنری ایران، اهمیت نمایش فیزیکی آثار با وجود گسترش شیوه‌های مجازی پس از همه‌گیری ویروس کرونا و جایگاه هنر معاصر ایران در بازار بین‌المللی هنر می‌گوید.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

گفتگوی مجله‌ی "کالت بلوت" با ارکیده درودی: گالری اُ و هنرمندان نوظهور

5 آبان 1402

مجله‌ی آنلاین "کالت بلوت" در گفتگوی خود با ارکیده درودی به معرفی گالری اُ و فضای هنری این روزهای ایران پرداخته است. درودی با توضیح چگونگی شکل‌گیری این گالری و اهداف آن، که معرفی هنرمندان نوظهور از مهمترین آن‌هاست، به مشکلات و پتانسیل‌های فضای هنری اشاره کرده است.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نسخه‌ی ۱۰۰ مجله‌ی فوتو لاندن: پژواک‌هایی از ایران

26 اریبهشت 1402
«به مناسبت سده‌ی اول مجله‌ی فوتو لاندن (نسخه‌ی ۱۰۰) ، می‌خواستیم روی هنرمندان ایرانی تمرکز کنیم. نه تنها به علت تعدد هنرمندان ایرانی که در این نسخه از فوتو لاندن حضور دارند، همچنین به این دلیل که ایران هم اکنون شاهد انقلابی به رهبری زنان است که علیه بی‌عدالتی و سرکوب بی‌رحمانه مبارزه می‌کنند. هنرمندانی که در این نسخه معرفی می‌شوند هم از دیاسپورا و هم از تهران هستند.» -بخشی از مقدمه‌ی مجله برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

«چهار ارائه که باید در فوتو لاندن ۲۰۲۳ ببینید» به انتخاب ادی فرانکل از تایم اوت

25 اریبهشت 1402
امسال در فوتو لاندن، تمرکز ویژه‌ای برعکاسان و گالر‌ی‌های ایران از جمله گالری اُ از تهران است که آثاری از انقلاب ایران از کاوه کاظمی و صحنه‌های خیابانی معاصر از محمدرضا میرزایی را نمایش می‌دهد. ایران از دهه‌ی ۵۰ به طور مداوم در اخبار بوده‌ و عکاسی جزئی جدایی ناپذیر در روایت داستان آشفتگی و فراز و نشیب این ملت بوده است. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

«ده ارائه‌ی برجسته در فوتو لاندن ۲۰۲۳» به انتخاب ژوان شرول از مجله‌ی فوربز

25 اریبهشت 1402
«گالری اُ پلتفرمی که تجارب بصری متمایز و متفاوت هنرمندان ایرانی را نمایش می‌دهد، ارائه‌ای جذاب از دو عکاس برجسته‌ی ایرانی به نمایش می‌گذارد. کاوه کاظمی (م. ۱۳۳۱) و محمدرضا میرزایی (م. ۱۳۶۴) دو عکاس خیابانی ‌این نمایش، از برجسته‌ترین عکاسان ایران هستند. کاظمی انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق را مستند کرده ‌است. محمدرضا میرزایی از عکاسان نسل جدید عکاسی ایران است که علی‌رغم تحصیل در غرب،‌ آثارش ارتباطی انتقادی با جریان اصلی عکاسی غربی برقرار می‌کند.» برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

گالری اُ در فوتو لاندن ۲۰۲۳

19 اریبهشت 1402
فرم نه به عنوان یک عنصر زیبایی شناختی صرف، بلکه جنبه‌ای از نقد است که در حالت ایده‌آل خود از هنجار‌های استاندارد زیبایی‌شناختی فراتر رفته و مفهوم عینی اثر را به چالش می‌کشد. هنگامی‌ که محدودیت‌های معنایی و بصری مطرح می‌شوند، فرم مناسبات اجتماعی پیدا می‌کند. دو هنرمند برگزیده برای نسخه‌ی پیش رو از فوتو لاندن، کاوه کاظمی (م. ۱۳۳۱) و محمدرضا میرزایی (م. ۱۳۶۴)، عکاسانی برجسته هستند که هرکدام با مشخصه‌ی متفاوتی در صحنه‌ی عکاسی معاصر ایران شناخته شده‌اند. کاظمی با سابقه‌ای درخشان در عکاسی مطبوعاتی، مهم‌ترین وقایع اجتماعی کشور، مانند انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق را با منظر زیبایی شناختی تعریف‌شده در لحظه مستند کرده ‌است. محمدرضا میرزایی از عکاسان نسل جدید عکاسی ایران است که علی‌رغم تحصیل در غرب،‌آثارش ارتباطی انتقادی با جریان اصلی عکاسی غربی برقرار می‌کند. میرزایی که به عنوان یک نویسنده و نظریه‌پرداز هنر نیز فعال است، آثار خود را در پروژه‌های متفاوت از بستر خود جدا کرده و کنار یکدیگر قرار می‌دهد. راهبرد او جستجوی روابط بینا متنی در کل آثار یک مجموعه است و با این کار ویژگی‌های استنادی و عینی هر مجموعه را به چالش می‌کشد و معنای تازه‌ای به آن‌ها می‌دهد. گالری اُ در این نمایش با کنار هم قرار دادن آثار این دو عکاس، قصد دارد به ماهیت «مشابه و در عین حال متفاوت» آثار آن‌ها اشاره کند و چهره‌ی جدیدی از عکاسی معاصر ایران را که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است به نمایش بگذارد. ۲۱-۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ استند E14 سامرست هاوس استرند لندن برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

گالری اُ به عضویت «نادا» درآمده است.

17 اریبهشت 1402
«نادا»، تاسیس شده در سال ۱۳۸۱، مجموعه‌ای غیر انتفاعی از متخصصانی است که در زمینه‌ی هنر معاصر فعالیت می‌کنند. ماموریت این گروه، ایجاد و پیشبرد آزاد جریان اطلاعات، پشتیبانی و همکاری در جهت توسعه همبستگی میان موسسان آن است. «نادا» بر این باور است که رویکرد رقابت ناسالم برای نمایش و فروش آثار هنری به پایان رسیده‌ است و می‌توان با گسترش افکار و گفت‌و‌گوی سازنده میان بخش‌های مختلف صنعت هنر از گالری‌های بزرگ تا فضاهای کوچک، غیرانتفاعی و تجاری، به تغییر دست یافت. گروه بین‌المللی اعضای «نادا» شامل گالری‌ها و افراد (متخصصان هنری، کیوریتو‌های مستقل و مدیران گالری‌های شناخته شده) است که به روحیه‌ی رقابت دوستانه و قدرت کار جمعی برای دسترسی به منابع و ارائه خدمات به هنرمندان و عموم مردم باور دارند. تا به امروز، ابتکارات «نادا» از دو منظر موفق بوده است: در دسترس قرار دادن هنر معاصر برای عموم مردم و ایجاد فرصت‌هایی جهت رشد هنرمندان، کیوریتور‌ها و گالری‌ها. «نادا» یک سازمان غیرانتفاعی است که در ایالت نیویورک ثبت شده است. عضویت گالری فقط با دعوت، پس از معرفی توسط‌ اعضا و تایید هیئت مدیره انجام می‌شود.

گالری اُ در پیپر پوزیشنز برلین ۲۰۲۳

4 اریبهشت 1402
گالری اُ با آثاری از مجتبی امینی، رها خسروشاهی و فرزاد مجیدی در آرت‌فر پیپر پوزیشنز برلین ۲۰۲۳ شرکت می‌کند. از ۲۷ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۳، هم‌زمان با گالری ویکند برلین، هفتمین نسخه از پیپر پوزیشنز، ۵۶ گالری بین‌المللی از ۱۲ کشور را باموقعیت‌های برجسته از هنر معاصر و مدرن با تمرکز بر طراحی و کاغذ ارایه می‌دهد.

فایننشال تایمز: از هم پاشیدن هنر: جهان فرهنگی ایران تحت فشار اعتراض و سیاست

27 بهمن 1401
درودی که از عواقب و هزینه‌های فرضیات خود تا حدی آگاه بود، گفت که معتقد است تصمیم او مبنی بر بازگشایی تصمیم درستی بوده ‌است. وی افزود: «گالری به شکلی که می‌شناختیم دیگر وجود ندارد و هنرمندان خلاق‌تر شده‌اند. گفت‌و‌گو‌ها هم متفاوت شده‌اند، گویی گالری به پناهگاه جدیدی برای هنرمندان تبدیل شده‌است.» «آنچه حائز اهمیت است، حال‌و‌هوا و فضا است، نه لزوما آنچه به دیوار آویخته‌ شده‌است. چرا باید خود را از معدود فضا‌های امن باقیمانده برای گرد هم آمدن و صحبت‌کردن درباره‌ی هنر یا هر چیز دیگر محروم کنیم؟» پیش‌بینی می‌شود که گالری‌های دیگر پس از تعطیلات نوروز آغاز به برگزاری نمایش کنند. گالری‌دار دیگری گفته:«بیشتر هنرمندان بی سر و صدا به ما می‌گویند که بازگشایی کنیم، اما مطمئن به برگزاری نمایش انفرادی نیستند.» جو تهران اکنون آرام‌تر از زمان اوج اعتراضات است، هر چند که تاریکی بر شهر سایه افکنده است. با این حال اقدامات در جهت مقاومت سیاسی همچنان ادامه دارد. یکی از هنرمندان گالری اُ تصمیم گرفت که به جای فروش آثارش، بازدیدکنندگان بتوانند به عنوان راهی برای تخلیه‌ی عصبانیت‌شان، آن‌ها را تکه‌تکه کنند. درودی افزود: «سایر گالری‌دارانی که هنوز فضا‌های خود را به صورت عمومی باز نکرده‌اند، می‌دانند که به رویکردی متفاوت نیاز دارند، اما راه حلی برای ادامه‌ی کار بدون متهم شدن به عادی‌سازی ندارند. اما آنچه مسلم به نظر می‌رسد این است که دیگر نمایشی صرفا برای «نمایش گذاشتن» برگزار نمی‌شود، لاقل تا آینده‌ی پیش‌رو.»

کیوریتور کیست؟

4 اسفند 1395

کیوریتور کیست؟‌ در ایران، گالری‌های خصوصی تقریبا تنها نمونه‌ی فعال از فضای نمایشگاهی‌اند. یک سیستم سازمانی غیر انتفاعی معاصر و همچنین مطالعات درباره‌ی نمایشگاه‌گردانی (curating) بسیار نایاب است. هنری که به سختی فروش می‌رود (اگر فروخته شود) مانند فُرم‌های بی‌دوام، ویدیو آرت، هنرهای چیدمانی و اجرا، وجود دارند، اما به‌ندرت فضایی برای گفتگو و بررسی پیدا می‌کنند. "کیوریتور کیست؟‌" موضوع نمایشگاه‌گردانی را، در رابطه با زیبایی‌شناسی، مسائل اجتماعی ،سیاسی و فلسفی در کابرد آن در هنرهای معاصر به چالش می‌کشد و همچنین تفاوت‌های میان هنر معاصر و فعالیت‌های نمایشگاهی در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد. ‌‌ هدف از برگزاری کارگاه "کیوریتور کیست؟‌" به وجود آوردن آگاهی ازاین امر مهم و الزامیست. کیوریتور کیست؟ این برنامه، گفتگوهایی با حوضه‌ی وسیعی از نمایشگاه‌گردانان بین‌المللی، با پیش‌زمینه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت را ارایه می‌دهد و پرسش‌های بنیادی درباره‌ی نمایشگاه‌گردانی و اهمیت این حرفه و همچنین دیدگاه این افراد درباره‌ی ملی‌سازی هنر معاصر و فضاهای جایگزین و بسیاری پرسش‌های دیگر را مطرح می‌کند که از نظر ما به صحنه‌ی هنر امروز ایران مرتبط است. روز اول - یک‌شنبه ۸ اسفند ساعت ۱۸ تا ۲۱: معرفی کارگاه و اهداف آن و نمایش یک فیلم و جلسه‌ی پرسش و پاسخ - این جلسه رایگان و برای عموم آزاد است. روز دوم - چهارشنبه ۱۱ اسفند ساعت ۱۸ تا ۲۱: پخش ۵ مصاحبه با ۵ نمیشگاه‌گردان (curator) شناخته شده‌ی جهانی با زیرنویس فارسی: بررسی نحوه‌ی عملکرد و برنامه‌گذاری برای تم نمایشگاهی که اعضای کارگاه در آینده در گالری اُ برگزار خواهند کرد. (برگزاری نمایشگاه در گالری اُ منوط به موفقیت گروه در درک و تمرین درست از آموخته‌های کارگاه است.) روز سوم و چهارم - پنج‌شنبه و جمعه ۱۲ و ۱۳ اسفند ساعت ۱۴ تا ۱۷: تقسیم بندی گروه‌های مختلف برای تدارکات نمایشگاه که شامل: نوشتن متن و اهداف، نحوه‌ی انتخاب هنرمندان و ارتباط با آن‌ها، جمع آوری آثار، اطلاعات در مورد آن، تهیه آفیش مطبوعاتی، جذب اسپانسر، تدارکات اجرایی و فنی نمایشگاه، پیش تولید دیجیتال و .... هزینه‌ی کارگاه سه روزه:‌ ۳/۰۰۰/۰۰۰ ریال *با توجه به محدود بودن فضا، اولویت با افرادی که زودتر ثبت‌نام می‌کنند است. برای ثبت‌نام، تصویر فیش پرداختی به مبلغ ۳/۰۰۰/۰۰۰ ریال به حساب ارکیده درودی ۳۶۱۵ ۳۰۹۲ ۴۶۱۰ ۶۳۹۳ بانک سینا به همراه نام، شماره تلفن همراه و حرفه‌ی کنونی خود را به ایمیل گالری info@ogallery.net بفرستید. برای سوالات خود درباره‌ی کارگاه می‌توانید با تلفن گالری ۸۸۹۲۲۰۲۸ تماس بگیرید.

ترجمه‌ی کتاب هر آنچه می‌خواستید درباره‌ی گالری‌دارها بدانید اما … چاپ شد

15 آذر 1393

آغاز فروش کتاب "هر آنچه می‌خواستید درباره‌ی گالری‌دارها بدانید اما جرات پرسیدنش را نداشتید" ترجمه‌ی ارکیده درودی

جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ در گالری اُ

"هرگز سازش را نپذیرید. گالری تلفیق کیمیاگرانه­‌ای از ترکیب و محتوا، فضا و ایده­‌هاست: هیچگاه آن­‌ها را از هم جدا نکنید. با هنرمندانی کار کنید که ثروتشان انسانیت است. تحت فشار زمان و تأثیر مُد قرار نگیرید؛ عجله نکنید و راه خود را بروید." - از متن کتاب

سخن مترجم

با توجه به اینکه هر سال گالری­‌های جدیدی آغاز به فعالیت می­‌کنند و تعداد هنرمندان و مجموعه­‌داران نیز رو به افزایش است، امید است این گفتگوها بتواند به افزایش درک عموم از نقش واقعی گالری­‌دار کمک کند. هدف از ترجمه‌ی این کتاب، هرچقدر ناچیز،‌ کمک به درک بهتر دنیای هنر و دعوت به سهیم شدن در این ماجراجویی خلاق و اندیشمندانه است.